اطلاعات مختصر درباره کشور نیوزیلند-بخش دوم اطلاعات عمومی
اطلاعاتی کاربردی برای افرادی که به تازگی وارد نیوزیلند شده اند
شماره تلفن برای تماس در مواقع اضطراری در نیوزیلند111 میباشد.
تماس با شماره 111 از تلفنهای عمومی و موبایل مجانی است.
وقتیکه با 111 تماس میگیرید از شما خواهند پرسید که کدام سرویس اضطراری را می خواهید: پلیس, آتش نشانی یا آمبولانس.
برای پلیس موقعیت اضطراری یعنی هر چیزی که در حال اتفاق افتادن است و یا اینکه همان لحظه اتفاق افتاده جائیکه:
* مردم در خطر هستند
* دارائی در معرض آسیب و یا از دست دادن میباشد
* خلاف در حال انجام شدن است و یا اینکه مدت زمان کوتاهی از وقوع آن میگذرد, شخص یا اشخاص خاطی در همان نزدیکیها هستند.
در مواقع غیر اضطراری, مانند گم کردن گذرنامه یا گزارش دادن یک جرم مثل دزدی که مدت زمانی از وقوع آن گذشته و جائیکه خطر فوری کسی را تهدید نمیکند, شما باید یا تلفنی به نزدیکترین مرکز پلیس اطلاع داده و یا شخصا به مرکز پلیس محل مراجعه نمائید.
گزارش دادن به مرکز پلیس- در مواقع غیر اضطراری
در مواقع غیر اضطراری, مانند گم کردن گذرنامه یا گزارش دادن یک جرم مثل دزدی که مدت زمانی از وقوع آن گذشته, شما میتوانید یا به نزدیکترین مرکز پلیس خودتان زنگ بزنید و یا در بیشتر مواقع لازم هست که شما شخصآ به مرکز پلیس مراجعه کنید تا گزارش رسمی تهیه شود.
زمانیکه شما برای گزارش یک جرم و یا شکایت به مرکز پلیس مراجعه میکنید, به شما باید فرم گواهی شکایت داده شود. این فرم شامل شماره پرونده و اسم مآموری که شکایت شما را بررسی میکند میباشد.
وقتیکه شما گزارش خود را به پلیس ارائه دادید پلیس باید در مدت زمانی معقولی به شما پاسخ بدهد. اگر سوالی در مورد گزارشتان دارید, باید دوباره شخصآ به آن مرکز پلیس مراجعه کنید و یا اینکه تماس بگیریدو شماره پرونده اتان را به آنها بگوئید.
گذرنامه گم شده- زمانیکه گم شدن یک گذرنامه را گزارش میدهید, شما باید شماره گذرنامه راهم به پلیس بدهید.
مشکلات زبان / بر قراری ارتباط
اگر شما بخاطر زبان مشکل مکالمه و صحبت کردن با پلیس را دارید, راه حلهای قابل دسترسی راهنمای زیر برای آن وجود دارد:
* دوست یا یکی از اعضای خانواده

* خط زبان
پلیس میتواند ترتیب تهیه یک مترجم تلفنی را بدهد. این یک سرویس رایگان هست که خط زبان نام دارد. زمانیکه به مرکز پلیس مراجعه میکنید و یا تماس میگیرید درخواست خط زبان کرده و زبانی را هم که با آن صحبت میکنید متذکر شوید.خط زبان فقط بین ساعتهای 9 صبح تا 6 بعد از ظهر روزهای دوشنبه تا جمعه در دسترس میباشد
* جلو گیری از جرم ، امنیت شخصی
برنامه ریزیهای قبلی
یک لیست از اسم اشخاصی که در موارد اضطراری میتوانید با انها تماس بگیرید را تهیه کنید. تلفن را نزدیک تختخوابتان بگذارید.
از همسایه بخواهید که مراقب باشد. به عنوان مثال ,وقتیکه به مسافرت میروید از یکی از همسا یه ها یتان بخواهید که نامه های شما را از صندوق پست شما بردارد.
در فکر یک آژیر خطر که بتوانید در مواقع اضطراری آنرا بکار بیاندازید باشید.
نصب یک آژیر خطر را با کنترل رادر مد نظر داشته باشید.
در موارد زیر فریب نخورید
_ اگر غریبه ای به در منزل شما آمد و خواست که از تلفن شما استفاده کند, بگوئید که شما شماره را برایشان میگیرید. نیازی نیست که آنها داخل منزل شما شوندو شما هم لازم نیست که در را برایشان باز کنید.
_ با اشخاص غریبه ای که به در منزل شما میایند یا تلفنی تماس میگیرند معامله و مبادله نکنید.
_ با غریبه ها در مورد موقعیت مالی خود صحبت نکنید یا اینکه مشخصات حساب بانکی یا کارتهای اعتباریهای خود را با تلفن به آنها ندهید.
_ قبل از اینکه کسی رابرای انجام امورتان بکار بگمارید از چند جا مظنه بگیرید یا اینکه نظر دوستی رادر این مورد جویا شوید.
_ اگر فکر میکنید که کسی سعی بر فریب دادن شما را دارد با پلیس تماس بگیرید.
ادامه دارد.....
منبع : AU
پاسخ دهید